Opublikowano Dodaj komentarz

Chleb z kaszy owsianej

Chleb z kaszy owsianej - studentwpodrozy.pl

Mam wrażenie, że kasza owsiana nie jest zbyt popularna. Nieco mnie to dziwi, gdyż idealnie pasuje jako dodatek do gulaszy, a podanie ją z pieczonymi warzywami korzeniowymi jest mistrzostwem świata, ale zacznijmy od początku…

Pewnie każdy z nas widział owies. Dla mnie jest to jedno z tych zbóż, które najpiękniej falują w powiewach wiatru na polach w sierpniu. Mieni się złotem i przykuwa uwagę. Z całych ziaren owsa powstaje pęczak owsiany, który siekany na kilka części daje nam kaszę owsianą. Jest to produkt nieprzetworzony, który praktycznie w niezmienionej formie trafia na nasze stoły.

Właściwości

Kasza owsiana to cenne źródło węglowodanów złożonych, białka, witamin z grupy B i witaminę E, błonnika pokarmowego, a także zawiera w sobie żelazo, fosfor, wapń czy magnez. Zjedzenie kaszy owsianej daje uczucie sytości na długi czas, a także dostarcza wiele energii. Może być przygotowana na śniadanie z dodatkiem miodu, świeżych owoców lub konfitury. Świetnie sprawdzi się jako dodatek do obiadu, a także do wytrawnej sałatki, ale można z niej też przygotować chleb. Nieco inny, bez dodatku mąki, ale za to z wieloma, różnymi ziarnami.

Chleb z kaszy owsianej - studentwpodrozy.pl
Chleb z kaszy owsianej – studentwpodrozy.pl

Składniki:

– 1 szklanka płatków owsianych

– pół szklanki orzechów (ulubionych)

– 180 g ugotowanej kaszy owsianej

– 5-6 czubatych łyżek zmielonego siemienia lnianego

– 2/3 szklanki siemienia lnianego (brązowego lub złocistego)

– 1 łyżeczka soli

– 2 łyżki oleju rzepakowego lub kokosowego

– 1,5 szklanki wody

– czarnuszka, czarny sezam do smaku*

Przygotowanie:

Kaszę owsianą gotuj przez ok. 20 min (1 porcja kaszy na 4 porcje wody), przełóż na sito, odcedź i czekaj aż wystygnie. Płatki owsiane, siemię lniane w ziarnach oraz zmielone, ugotowaną kaszę owsianą, czarnuszkę i sól wymieszaj. W osobnym naczyniu wymieszaj wodę i olej. Przelej mokre składniki do suchych, wszystko dokładnie wymieszaj. Masa musi mieć konsystencję dosyć gęstą. Foremkę wyłóż papierem do pieczenia, przelej do niej całość i pozostaw na ok. 2 godziny aż mielone siemię lniane zwiąże chleb.

Piekarnik rozgrzej do 180°C termoobieg. Włóż chleb i piecz przez ok. 40 min. Po tym czasie wyjmij go z formy i piecz kolejne 40-45 min. Po upieczeniu wyciągnij z piekarnika, odłóż na kratkę i poczekaj do całkowitego wystudzenia.**

Smacznego!

Natalia Pierunek
Prowadząca bloga: studentwpodrozy.pl

 

 

*Dodaj do chleba przyprawy, które najbardziej lubisz: czarnuszkę, czarny sezam, bazylię, oregano, estragon, …

**Jeśli zaczniesz kroić chleb, który będzie jeszcze ciepły, zacznie się on rozpadać, ale nadal będzie smaczny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *