Opublikowano:

Chleb z kaszy owsianej

Chleb z kaszy owsianej - studentwpodrozy.pl

Mam wrażenie, że kasza owsiana nie jest zbyt popularna. Nieco mnie to dziwi, gdyż idealnie pasuje jako dodatek do gulaszy, a podanie ją z pieczonymi warzywami korzeniowymi jest mistrzostwem świata, ale zacznijmy od początku…

Pewnie każdy z nas widział owies. Dla mnie jest to jedno z tych zbóż, które najpiękniej falują w powiewach wiatru na polach w sierpniu. Mieni się złotem i przykuwa uwagę. Z całych ziaren owsa powstaje pęczak owsiany, który siekany na kilka części daje nam kaszę owsianą. Jest to produkt nieprzetworzony, który praktycznie w niezmienionej formie trafia na nasze stoły.

Właściwości

Kasza owsiana to cenne źródło węglowodanów złożonych, białka, witamin z grupy B i witaminę E, błonnika pokarmowego, a także zawiera w sobie żelazo, fosfor, wapń czy magnez. Zjedzenie kaszy owsianej daje uczucie sytości na długi czas, a także dostarcza wiele energii. Może być przygotowana na śniadanie z dodatkiem miodu, świeżych owoców lub konfitury. Świetnie sprawdzi się jako dodatek do obiadu, a także do wytrawnej sałatki, ale można z niej też przygotować chleb. Nieco inny, bez dodatku mąki, ale za to z wieloma, różnymi ziarnami.

Chleb z kaszy owsianej - studentwpodrozy.pl
Chleb z kaszy owsianej – studentwpodrozy.pl

Składniki:

– 1 szklanka płatków owsianych

– pół szklanki orzechów (ulubionych)

– 180 g ugotowanej kaszy owsianej

– 5-6 czubatych łyżek zmielonego siemienia lnianego

– 2/3 szklanki siemienia lnianego (brązowego lub złocistego)

– 1 łyżeczka soli

– 2 łyżki oleju rzepakowego lub kokosowego

– 1,5 szklanki wody

– czarnuszka, czarny sezam do smaku*

Przygotowanie:

Kaszę owsianą gotuj przez ok. 20 min (1 porcja kaszy na 4 porcje wody), przełóż na sito, odcedź i czekaj aż wystygnie. Płatki owsiane, siemię lniane w ziarnach oraz zmielone, ugotowaną kaszę owsianą, czarnuszkę i sól wymieszaj. W osobnym naczyniu wymieszaj wodę i olej. Przelej mokre składniki do suchych, wszystko dokładnie wymieszaj. Masa musi mieć konsystencję dosyć gęstą. Foremkę wyłóż papierem do pieczenia, przelej do niej całość i pozostaw na ok. 2 godziny aż mielone siemię lniane zwiąże chleb.

Piekarnik rozgrzej do 180°C termoobieg. Włóż chleb i piecz przez ok. 40 min. Po tym czasie wyjmij go z formy i piecz kolejne 40-45 min. Po upieczeniu wyciągnij z piekarnika, odłóż na kratkę i poczekaj do całkowitego wystudzenia.**

Smacznego!

Natalia Pierunek
Prowadząca bloga: studentwpodrozy.pl

 

 

*Dodaj do chleba przyprawy, które najbardziej lubisz: czarnuszkę, czarny sezam, bazylię, oregano, estragon, …

**Jeśli zaczniesz kroić chleb, który będzie jeszcze ciepły, zacznie się on rozpadać, ale nadal będzie smaczny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *